Оштро Перце 2022/2023

Библиотерапија и креативно писање

Пројекат и наградни конкурс „Оштро Перце 2022/2023.“ организују се за ученике, библиотекаре и наставнике основних школа.

Аутори пројекта:
Слађана Галушка, ОШ „Свети Сава“ Београд
Анђелка Танчић, ОШ „Светозар Марковић“ Београд

Сарадници пројекта: ОШ „Свети Сава“ Београд и ОШ „Светозар Марковић“ Београд

Циљеви пројекта:
- подстицање сарадње библиотекара и наставника у примени библиотерапије у раду са ученицима,
- развијање читалачке, медијске и дигиталне писмености ученика,
- развијање емоционалне и социјалне писмености и креативности ученика,
- развијање међупредметних компетенција ученика, 
- афирмација постигнућа ученика у области стваралаштва,
- афирмација постигнућа/активности библиотекара и наставника.

Програм пројекта – Књижевна дела

Први разред
„Лисица и гавран“, народна басна, и „Голуб и пчела“, народна прича

Други разред
Бајке Десанке Максимовић, „Царево ново одело“, Х. К. Андерсен и „Лота прави лом“, Астрид Линдгрен

Трећи разред
„Себични џин“, Оскар Вајл, „Од читања се расте“, Јасминка Петровић и „Доживљаји Мачка Тоше“, Бранко Ћопић

Четврти разред
„Ружно паче“, Х. К. Андрсен, „Ветар и Сунце“, народна прича, и „О дугмету и срећи“, Јасминка Петровић

Пети разред
„Дечак и пас“, Данило Киш, „Поход на Мјесец“, Бранко Ћопић и „Аги и Ема“, Игор Коларов

Шести разред
„Аска и вук“, Иво Андрић, „Мој дека је био трешња“, Анђела Нанети и „Орлови рано лете“, Бранко Ћопић

Седми разред
„Плави чуперак“, Мирослав Антић, „Потера за пејзажима“, Пеђа Милосављевић и „Лето када сам научила да летим“, Јасминка Петровић

Осми разред
Приповетка „Књига“, Иво Андрић и „Галеб Џонатан Ливингстон“, Ричард Бах

Библиотекари у сарадњи са наставницима организују часове/радионице уз примену библиотерапије за разговор о књижевним делима.

Реализација

Оштро Перце се реализује кроз две групе активности:
1. Библиотерапија - разговор о књизи, развијање емоционалне писмености и креативности
Након читања текста деца промишљају о понашању ликова и ситуацијама у којима се налазе, пореде их са својим животом (наводе личне примере) и стичу нове увиде (закључке и поуке) који им помажу у проналажењу решења личних проблема. Тако развијају вештине емоционалне и социјалне писмености (управљање емоцијама, изградња идентитета и успешна комуникација).

Даље активности обухватају разговор о делу и приказивање његовог садржаја из различитих углова што подразумева креативност, на пример кроз препричавање књижевног дела, драмско извођење по улогама, писање приказа, израду дневничких бележака јунака, интрвјуа, цртање илустрација итд

2. Израда задатака
Ученици пишу: приказ, бајку, песму, кратки драмски текст, дневник, интервју, репортажу. Илуструју своје радове, изводе драмски текст и израђују трејлер за књигу.

Наградни конкурс „Оштро Перце 2022/2023.“
Предмет наградног конкурса је рад ученика у једној од категорија
1. Коментар/приказ и илустрација - 
Ученици првог и другог разреда пишу коментаре књижевних дела и илуструју та дела. Ученици трећег и четвртог разреда пишу приказе књижевних дела и илуструју та дела. Ученици седмог разреда пишу приказ збирке песама „Плави чуперак“, Мирослав Антић.

2. Упоредни приказ књиге и филма
Пети разред – „Аги и Ема“, Игор Коларов

Шести разред – „Орлови рано лете“, Бранко Ћопић
Седми разред – „Лето када сам научила да летим“, Јасминка Петровић
3. Бајка - Ученици свих разреда пишу оригиналну бајку и илуструју је. То може бити потпуно нова бајка позната бајка испричана са промењеним временом дешавања (савремена варијанта која се дешава данас), или она која ће бити наставак неке познате бајке.
4. Репортажа - Ученици седмог разреда пишу репортажу/путописна тему Моје чудесно путовање (Путујем, запажам и бележим), инспирисани текстом „Потера за пејзажима“.
5. Интервју и дневник - Ученици петог, шестог и осмог разреда представљају књжевна дела које су читали кроз интервјуе са ликовима и/или њихове дневничке белешке: „Дечак и пас“, Данило Киш, „Мој дека је био трешња“, Анђела Нанети, „Галеб Џонатан Ливингстон“, Ричард Бах.

6. Трејлер - Ученици старијих разреда израђују трејлере следећих дела: „Поход на Мјесец“, Бранко Ћопић, „Аска и вук“, Иво Андрић, „Потера за пејзажима“, Пеђа Милосављевић, „Књига“, Иво Андрић.

Предмет наградног конкурса је и рад библиотекара/наставника
7. Припрема за час/радионицу - 
Библиотекари и наставници пишу припрему за час/радионицу (трајање од једног до три часа) у којима је као метод рада коришћена библиотерапија.

Формат радоваТекстови се израђују као ворд (ПДФ) документ. Илустрације се у форми фотографије постављају у тај документ. Трејлер у форми видео прилога се поставља на јутјубу. Сви радови треба да буду доступни другим ученицима и наставницима и постављају се на веб страни школе или школске библиотеке, веб страни наставника, посебној веб страни у вези са читањем и књигама и сл. На конкурс се шаље само документ са подацима о називу/теми рада и ауторима и наводи се адреса/линк на којој се налазе текстови и видеоприлози.
Припреме за час се израђују као ворд (ПДФ) документ и такав документ се шаље на конкурс.

Рокови - Радови за конкурс се шаљу до 10. маја 2023. на адресу Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели..
Резултати конкурса ће бити објављени крајем маја 2023.

Награђени радови ће бити промовисани на страни Супер учење.

Награде
Ученици, аутори најбољих радова, биће награђени књигама. Награђује се по један ученик за сваки разред у свакој категорији.
Библиотекари/наставници, аутори најбољих радова, биће награђени бесплатним похађањем семинара „Часови разумевања и радости - II модул“Награђује се десет библиотекара/наставника.

Библиотерапија - Више о библиотерапији можете прочитати у текстуКреативна библиотерапија у школској библиотеци“. 
Примери коришћења библиотерапије у раду могу се пронаћи на у документима: „Креативна библиотерпија у пракси“, „Библиотерпија и школа“.

Упутства за израду задатака
Упутство за израду приказа
Упутство за писање бајке
Кратко упутство погодно за ученике млађих разреда

За све додатне информације библиотекари и наставници се могу обратити ауторкама.
Имејл адреса:Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.
Телефон: 063206378