Оштро Перце 2013/14

На Међународни дан дечије књиге, 2. априла 2014. године, одржан је завршни сусрет пројекта Оштро Перце, који се од школске 2013/2014. године организује као национални пројекат Друштва школских библиотекара Србије. Презентовани су најбољи радови и додељене награде најуспешнијим учесницима још једне сезоне успешног пројекта који траје четири године и сваке године уноси новине.

Дружење смо започели 2010/2011, ученици старијих разреда основне школе су писали приказ романа, следеће године су писали приказе прича, романа и приручника и правили терејлере. Школске 2012/2013. године уведен је нови медиј – филм, рађен по роману, а ученици су писали приказ и романа и филма и поредили два медија. Новина je била и бајка; приказ и трејлер, али и писањеи илустровање бајке.

Програм за школску 2013/2014. годину обогаћен је новим садржајима и намењен ученицима свих разреда основне школе, као и средњошколцима, а добио је и мото – „Пусти бриге – ту су књиге“.

Оно што је различито од претходних година је повезивање плана и програма за Српски језик и програма пројекта. Ученици су писали о делима која су читали на редовним часовима, састављали су бајке по узору на оне које су у читанци и лектири. Тако је у сам пројекат укључено много више ученика, а библиотекари и наставници су подстицали ученике на критичко мишљење и креативност.

У реализацији активности Оштро Перце 2013/2014. учествали су библиотекари и наставници двадесет школа из Србије.

Циљеви пројекта

  • промоција културе читања у школама и подстицање ученика на читање,
  • развијање вештина писања и креативног писања,
  • оспособљавање ученика за писање приказа књига и филма,
  • развијање медијске писмености, оспособљавање ученика за разумевање и креирање медијске поруке,
  • побољшање сарадње школских библиотекара и наставника у реализацији наставног плана и програма,
  • подстицање ученика на индивидуални рад и рад у групи,
  • развијање такмичарског духа код ученика,
  • промоција школске библиотеке као важног места за учење и развијање креативности ученика.

 

Реализација

Оштро Перце је реализовано кроз три групе активности:

  1. Читање – активности усмерене на побољшање културе читања и развијања вештина читања и разумевања прочитаног. Ученици читају текстове, разговарају о њима са библиотекаром и наставницима.
  2. Писање – активности у вези са побољшањем писаног изражавања, ученици пишу приказе одређених текстова и на тај начин препоручују омиљене књиге вршњацима, и пишу текст на задату тему (прича, бајка, драматизација, вест, интервју, извештај, репортажа).
  3. Развијање медијске, информационе и информатичке писмености ученика. Ученици упознају медијски језик и елементе различитих медија (позориште, филм, телевизија, интернет…), упоређују садржаје различитих медија (књига, представа, филм) и креирају медијску поруку одређеног садржаја за одређену публику (фотографија, постер/плакат, драмска сцена, сликовница, стрип, вест, интервју, извештај, репортажа, мултимедија…)

Пројекат је реализован у три дела: током новембра и децембра 2013. ученици су читали препоручена књижевна дела, разговарали о њима са библиотекарима и наставницима и пратили лекције/упутства за израду приказа и илустровали омиљене приче/бајке.

У јануару и фебруару 2014. године ученици су писали бајке и приче и драматизовали их, гледали су филмове/позоришне представе и писали компаративне приказе. У марту 2014. ученци су израђивали завршне радове: сликовнице, електронске (мултимедијалне) приказе дела и драматизација, новинарске текстове и постере/плакате.

За ученике и наставнике биле су припремљене лекције:

  1. Драма – упутства за драматизацију текста и припрему представе, као и за писање компаративног приказа драме и позоришне представе, и израду плаката и постера.
  2. Новинарске форме – упутства за писање вести, извештаја, репортажа и интервјуа.
  3. Писменост, медији и комуникација – упутства за анализу и разумевање медисјке поруке, тј. креирања медијске поруке.

Лекције су постављене на сајту Супер учење и биле су доступне учесницима током трајања програма.

 

Такмичрски део програма

Новина овогодишњег програма је и реализација такмичарског дела у два нивоа:

  1. Школски ниво – избор најбоље измењене и преуређене приче/бајке и илустрација, избор најбољег приказа приче, најбољег компаративног приказа и најбоље новинарске форме.
  2. Међушколски/национални ниво – избор најбољег стрипа, сликовнице и/или драматизације текста, најбољег компаративног приказа и новинарске форме, најбољег плаката/постера и најбоље електронске (мултимедијалне) варијанте драматизованог текста или приказа одређеног књижевног дела.

 

Учесници и победници

У такмичарском делу програма учествовали су ученици 16 основних и две средње школе. Пројекат је реализовало петнаест наставника српског језика и књижевности, један наставник енглеског језика, шеснаест библиотекара, четрнаест наставника разредне наставе, психолог, асистент у настави и наставник филозофије. У жирију за избор најбољих радова уз реализаторе су биле и Бојана Данчула, наставница српског језика ОШ „Ратко Митровић“ и Гордана Љубановић, библиотекар саветник из Народне библиотеке Србије.

У првом кругу такмичења Оштро Перце 2013/14. школске године радове је предало четрнаест основних и две средње школе. На основношколском нивоу изабрано је осамнаест Оштрих, двадесет и шест Талентованих и дванаест Храбрих, а на средњошколском нивоу изабрано је једно Оштро, два Талентована и два Храбра Перца.

У међушколском такмичењу средњих школа Талентовано Перце за критички приказ добио је Игор Алексов, ученик првог разреда Железниче техничке школе из Београда, а Храбро Перце за критички приказ добила је Јелена Ристић, ученица другог разреда Техничке школе Железник из Београда.

У другом кругу такмичења Оштро Перце 2013/14. школске године радове је предало осам основних и једна средња школа. На основношколском нивоу изабрано је седам Оштрих, дванаест Талентованих и седам Храбрих, а на средњошколском нивоу изабрано је једно Оштро Перце. У међушколском такмичењу средњих школа Оштро Перце за компаративни приказ добио је Душан Прокић, ученик другог разреда Техничке школе Железник из Београда. У међушколском такмичењу основних школа Оштро Перце за компаративни приказ добила је Ива Стаменовић, ученица шестог разреда ОШ „Вук Караџић“ из Крушевца, Храбро Перце за новинарску форму Селена Чампар, ученица седмог разреда ОШ „Свети Сава“ из Крагујевца и Талентовано Перце за приказ Марија Ћосовић, ученица петог разреда ОШ „Свети Сава“ из Крагујевца.

У завршном трећем кругу међушколског такмичења за млађе основце Најоштрије Перце осваја тим првог и трећег разреда ОШ „Милорад Мића Марковић“ из Мале Иванче за мултимедијални садржај „Бајка о бајци“, Најталентованије Перце припало је тиму првог разреда ОШ „Бранко Радичевић“ из Београда за мултимедијалну сликовницу „Бајка о лабуду“ и Најхрабрије Перце добија тим четвртог разреда ОШ „Иво Андрић“ из Београда за мултимедијалну сликовницу „Пепељуга у 21. веку“.

У трећем кругу међушколског такмичења за старије основце Најоштрије Перце осваја тим петог разреда ОШ „Свети Сава“ из Крагујевца за мултимедијалну приказ и драматизацију приче „Дечак и пас“, Најталентованије Перце тим петог разреда ОШ „Јелена Ћетковић“ из Београда за мултимедијални приказ и драматизацију приче „Дечак и пас“ и Најхрабрије Перце тим седмог разреда ОШ „Свети Сава“ из Крагујевца за мултимедијални приказ и драматизацију романа „Поп Ћира и поп Спира“, а Најуспешнији плакат направио је тим шестог разреда ОШ „Илија Гарашанин“ за плакат који представља књигу „Орлови рано лете“.

У трећем кругу међушколског такмичења за средњошколце Најхрабрије Перце припало је тиму другог разреда Техничке школе Железник за драматизацију и илустрацију драмског текста.

 

Завршни сусрет

Завршни сусрет је одржан у Америчком кутку у Београду, присуствовали су ученици и наставници и библиотекари десетак школа. Гости су били родитељи ученика, Биљана Пајић из Гете института и Марија Вукосављевић из Издавачке куће „Одисеја“ која је поклонила књиге за награде најуспешнијим ученицима. Лагуна, Букленд и Креативни центар су се, такође, одазвали позиву Друштва и донирали књиге као награде за вредне ђаке.

Присутне су поздравиле ауторке пројекта Анђелка Танчић и Слађана Галушка и подсетиле на ток активности и учеснике у овогодишњем циклусу. Представљени су најбољи радови, а Анђелка Танчић је уручила награде ауторима, ученицима. Награђени су говорили о току рада током пројекта. Оно што је посебно важно је да се свима јако допада идеја другачијег разматрања књижевног дела, представе или филма и да су уживали током израде илустрација, приказа, драматизација и презентација дела која су читали или у којима су глумили. Наставници и библиотекари су говорили о важности оваквих активности и потреби да се програм и даље одвија са новим елементима.

Уз захвалнице за учешће у пројекту, наставници и библиотекари су добили потврде за стручно усавршавање у установи.

Учесници су упознати и са истраживањем које организује Друштво школских библиотекра Србије у вези са информационом и медијском писменошћу ученика, наставника и библиотекара и позвани су да се прикључе истраживању и попуне упитник.

Даљи ток овог сусрета одржан је у Народном позоришту. Учеснике је дочекао управник Музеја Народног позоришта, показао им поставку Музеја разговарао са њима је о раду позоришта, а затим и повео у обилазак позорнице на великој сцени. Одушевљење појединих ђака је било толико да су се попели на позорницу и показали своје глумачке и играчке вештине и поручили: „Видимо се за неколико година поново на овој сцени“.

А Оштро Перце ће поново бити са вама већ следеће године.

Анђелка Танчић
Слађана Галушка