Оштро Перце 2014/15

Програм пројекта Оштро Перце 2014/2015,

Оштро Перце се одвија кроз више активности:

1. Читање
Овај део је намењен најширој популацији деце у школи и подразумева све активности усмерене на побољшање културе читања и развијања вештина читања и разумевања прочитаног.
Библиотекар и наставници подстичу ученике на читање књижевноуметничких и информативних текстова, на разговор о њима, као и на препоручивање вршњацима текстова који им се свиђају.

2. Информациона и медијска писменост
Ова целина обухвата различите активности усмерене на развијање информационе и медијске (и информатичке) писмености ученика, а у реализацију активности могу се укључити сви наставници и стручни сарадници.
Ученици прате лекције у вези са информационом и медијском писменошћу (ИМП) и раде задатке којима стичу вештине ИМП:

  • упознају се са моделом информационе писмености BIG6 и проналазе одговарајуће информације за решавање задатка/проблема,
  • упознају медијски језик и елементе различитих медија (штампаних и електронских), упоређују садржаје различитих медија (књига, представа, филм…) и креирају медијску поруку одређеног садржаја за одређену публику (текст на задату тему, приказ, илустрација, фотографија, постер/плакат, сликовница, стрип, вест, интервју, извештај, квиз, мултимедија…)

Модел информационе писмености BIG6 (за млађе ученике SUPER3), као и кључна питања за анализу и креирање медијске поруке, могу се користити за израду задатака из свих предмета и повезивање садржаја више наставних предмета, а то значи и за реализацију активности тематске и пројектне наставе.

3. Обележавање јубилеја
Школска 2014/2015. година је прилика да се обележе годишњице и јубилеји посвећени великим српским писцима:

  • Бранко Ћопић – 100 година од рођења
  • Данило Киш – 80 година од рођења.

Обележавање јубилеја је прилика да се повежу активности библиотекара и наставника, али и школе и локалне заједнице и да се промовише рад ученика и школе. Јубилеј се може обележити кроз активности/часове тематске наставе у школској библиотеци, школи, градској библиотеци, установи културе, месној заједници…
Мото овогодишњег програма пројекта је „Читај, мисли и стварај“.
Школски библиотекари и школе се могу определити за једну или више активности из пројекта. Школски библиотекари ће имати подршку за успешну реализацију пројекта кроз наставне материјале и медијску кампању.
Активности током пројекта

1. Читање романа

Основна школа
„Вера, Ника и њихових седам бака“ – 3. разред
„Једно другом до увета“ – 4. разред
„Џукац Куцов“ – 5. разред
„Трагом џиновског лењивца“ – 6. разред
„Бебе од брашна“ – 7. разред
„Соломонов прстен“ – 8. разред

Средња школа
„Кувар, балерина, косооки и бабин дух“ – 1. разред
„Крај зиме“ – 2. разред
„Парампарчад“ – 3. и 4. разред

Романе је објавила издавачка кућа „Одисеја“.

2. Читање, развијање информационе и медијске писмености

Ученици првог и другог разреда основне школе:

  • читају приче/песме/бајке Бранка Ћопића и разговарају о њима са наставником и/или библиотекаром,
  • илуструју прочитане приче, песме, бајке и/или цртају портрет писца,
  • драматизују прочитане приче, песме, бајке и изводе представу у школи,
  • креирају нову песму, причу, бајку изменом појединих делова или састављају своју причу на исту тему и илуструју нову песму/причу/бајку,
  • израђују сликовницу или стрип од оригиналне или своје приче (групни рад),
  • раде задатке за развијање информационе писмености.

Ученици трећег и четвртог разреда основне школе:

  • читају приче/песме/бајке Бранка Ћопића и разговарају о њима са наставником и/или библиотекаром,
  • илуструју прочитане приче/песме/бајке и/или цртају портрет писца,
  • драматизују прочитане приче/песме/бајке и изводе представу у школи,
  • креирају нову песму/причу/бајку изменом појединих делова или састављају своју причу на исту тему и илуструју нову песму/причу/бајку,
  • израђују сликовницу или стрип од оригиналне или своје приче (групни рад),
  • читају Одисејин роман и остављају кратак коментар на странама Вулкан и Делфи књижаре и Одисејиној фејсбук страни,
  • раде задатке за развијање информационе писмености.

Ученици од петог до осмог разреда основне школе:

  • читају текстове Бранка Ћопића и/или Данила Киша, а ученици осмог разреда и гледају филм Душана Ковачевића „Ко то тамо пева“,
  • пишу приказе текстова и филмску критику,
  • пишу текст „Интервју са ликом из текста/филма“,
  • израђују рекламу, трејлер или плакат, за прочитани текст или филм (групни рад),
  • драматизују текстове и изводе представе у школи (групни рад),
  • цртају портрете аутора, ликова, глумаца,
  • читају Одисејин роман и пишу приказ,
  • приказ/коментар постављају на странама Вулкан и Делфи књижаре и Одисејиној фејсбук страни,
  • израђују трејлер за роман (групни рад),
  • раде задатке за развијање информационе писмености.

Ученици од првог до четвртог разреда средње школе:

  • читају текстове Бранка Ћопића или Данила Киша и гледају филм Душана Ковачевића „Ко то тамо пева“,
  • пишу приказе текстова и филмску критику,
  • пишу текст „Интервју са ликом из текста/филма“,
  • израђују мултимедијални приказ текста или израђују рекламу, трејлер или плакат за прочитани текст или филм (групни рад),
  • драматизују текстове и изводе представе (групни рад),
  • цртају портрете аутора, ликова, глумаца,
  • читају Одисејин роман и пишу приказ,
  • приказ/коментар постављају на странама Вулкан и Делфи књижаре и Одисејиној фејсбук страни,
  • израђују трејлер за роман (групни рад),
  • раде задатке за развијање информационе писмености.

Напомена
Ученици у свим категоријама постављају приказ/коментар романа на странама:

  • http://www.knjizare-vulkan.rs/oblast-DOMACE-KNJIGE-1-izdavac-ODISEJA
  • http://delfi.rs/knjige/izdavac/58_odiseja_delfi_knjizare.html
  • https://www.facebook.com/pages/Odiseja-izdava%C4%8Dka-ku%C4%87a-Publishing-House/343125142428481

Календар рада

Септембар и октобар 2014.

  • Обележавање Месеца школских библиотека – Ваша школска библиотека у центру мапе ума,
  • Представљање пројекта,
  • Пријављивање школа/ученика за учешће у пројекту.

Новембар 2014.
Ученици:

  • читају књижевне текстове Бранка Ћопића и/или Данила Киша и разговарају са школским библиотекарима и наставницима о њима,
  • читају лекције и упутства на сајту, добијају задатке у области информационе и медијске писмености.

Децембар 2014.

  • Ученици млађих разреда основне школе илуструју и драматизују текстове Бранка Ћопића, пишу нове текстове и проналазе потребне информације за решавање задатака.
  • Ученици старијих разреда основне школе пишу приказ или интервју, израђују рекламу, трејлер или плакат, драматизују текстове Бранка Ћопића и/или Данила Киша, цртају портрете и проналазе потребне информације за решавање задатака.
  • Ученици средњих школа пишу приказ или интервју, израђују рекламу, трејлер или плакат или мултимедијални приказ, драматизују текстове Бранка Ћопића и/или Данила Киша, цртају портрете и проналазе потребне информације за решавање задатака.

Јануар и фебруар 2015.

  • Обележавање јубилеја Бранка Ћопића у школама и локалној заједници: промоција радова – изложбе, приказивање мултимедијалног материјала, извођење представа…
  • Обележавање јубилеја Данила Киша у школама и локалној заједници: промоција радова – изложбе, приказивање мултимедијалног материјала, извођење представа,

Ученици:

  • читају роман по избору и пишу коментар/приказ,
  • постављају коментар/приказ,
  • гледају филм.

Март 2015.

  • Ученици млађих разреда основне школе израђују сликовнице или стрипове и осмишљавају питања за квиз,
  • Ученици старијих разреда основне школе израђују рекламу, трејлер или плакат, за роман и осмишљавају питања за квиз,
  • Ученици осмог разреда и средњошколци пишу филмску критику,
  • Ученици средњих школа израђују рекламу, трејлер или плакат или мултимедијални приказ романа и осмишљавају питања за квиз,
  • Библиотекари и наставници бирају најбоље радове у својим школама и шаљу најбоље радове. Жири бира по један најбољи рад за сваки разред.

Напомена: Тему за квиз одређују библиотекари и наставници у договору са ученицима одређеног разреда.

Април 2015.

  • Завршни сусрет у оквиру обележавања Међународног дана дечије књиге,
  • Избор најбољих радова и додела награда,
  • Евалуација пројекта, анкета за ученике, наставнике и школске библиотекаре.

Такмичарски део пројекта
Такмичарски део пројекта одвија се на два нивоа:
1. Школски: библиотекари и/или наставници бирају најбоље индивидуалне и групне радове за сваки разред у својој школи.
2. Међушколски: трочлани жири бира најбоље индивидуалне и групне радове.
У такмичарском делу пројекта оцењују се:

За ученике од 1. до 4. разреда основне школе
1. Школски ниво:
– избор најбоље нове песме/приче/бајке и илустрација.
2. Међушколски ниво:
– избор набоље сликовнице или стрипа или драматизације текста (групни рад),
– избор најбоље осмишљеног/урађеног квиза (групни рад).

За ученике од 5. до 8. разреда основне школе
1. Школски ниво:
– избор најбољег приказа или интервјуа по разредима,
– избор најбољег приказа романа по разредима,
– избор најбоље филмске критике у осмом разреду.
2. Међушколски ниво:
– избор најбољег приказа романа по разредима,
– избор најбоље филмске критике у осмом разреду,
– избор најбоље рекламе, трејлера или плаката/постера (групни рад),
– избор најбоље осмишљеног/урађеног квиза (групни рад).

За ученике средње школе
1. Школски ниво:
– избор најбољег приказа или интервјуа по разредима,
– избор најбољег приказа романа по разредима,
– избор најбоље филмске критике.
2. Међушколски ниво:
– избор најбољег приказа романа по разредима,
– избор најбоље филмске критике,
– избор најбољег мултимедијалног приказа или рекламе, трејлера или плаката/постера (групни рад),
– избор најбоље осмишљеног/урађеног квиза (групни рад).